- Komentari -

Ostvarila mu najveći san: Rodila je kralju jedinog naslednika, ali je ovu sreću skupo platila

Henri VIII Tjudor, koji je vladao nešto više od 37 godina, bio je jedan od najvažnijih vladara Evrope XVI veka, u jednom od najburnijih perioda kontinenta. Međutim, u istoriji je najpoznatiji po svom privatnom životu. Ženio se šest puta, a osim što se razvodio, čak dve svoje kraljice je "skratio za glavu".

Izvor: B92, Istorijski zabavnik
Pošaljite komentar
  1. Jedini uticaj koji je Henri ostavio na Elizabetu ogleda se u činjenici da je baš zbog njegovog tretmana žena uopšte, a posebno njene rodjene majke, odlučila da se nikad ne uda, proglasivšii sebe kraljicom devicom i tim činom faktički gasi lozu Tjudora kao pretendenata na engleski presto. Ja bih rekla da mu se posthumno osvetila.
    (Sara, 11. april 2020 17:40)

    # Link komentara

  2. @hm

    Tvoje razbacivanje brojevima je zaista neverovatno, ispada da je Nemanja pobio više ljudi nego što je tadašnja Srbija imala stanovnika. A ti i tebi slični bi mogli već jednom da naučite da nikakvog spaljivanja bogumila nije bilo, već se reč popaliti, koja se spominje u izvorima, odnosi na njihova naselja. Dovoljan dokaz za to je činjenica da je njihovom vođi samo odsečen jezik i da je potom proteran. Radilo se prvenstveno o paljenju kuća, sakaćenju i proterivanju. Može se reći da je bio i previse blag, s obzirom kako su jeretici prolazili u drugim zemljama. Nije mi jasno zašto potenciraš te ratove, kada je to učestala pojava u srednjovekovnoj Evropi, gde hrišćanske zemlje ratuju jedna protiv druge? Ropstvo, koje često spominješ u svom komentaru, nije imalo nikakvu bitnu ulogu u srednjovekovnoj Srbiji. Otroka, koji su imali položaj sličan robovima, je bilo veoma malo. Ropstvo je bilo rasprostranjeno u gradovima na Jadranu, gde su prodavali kao robove pravoslavce i pripadnike Crkve bosanske. Tvrtko se krunisao za kralja Srba, dvostrukom krunom (sugubi venac), nikakav formalno-pravni nestanak. Knez Lazar nije bio turski vazal, već se borio protiv Turaka i porazio ih u nekoliko bitaka pre Kosovske bitke, biće da si mislio na Marka Mrnjavčevića. Srbi su sarađivali sa Turcima zato što su morali, a odnosi sa Mađarima su bili loši jer su bili opterećeni međusobnim ratovima i viševekovnim neprijateljstvom između pravoslavaca i katolika.
    (nemanja, 11. april 2020 12:57)

    # Link komentara

  3. @?
    Hvala. Naravno, ko ih upozna, shvati da verovatno ne postoji narod tako otvoren za druge, ljubazan, bez predrasuda, spreman da pomogne drugima.
    Nazalost, kod nas su dobar posao obavili oni koji su narod ubedili da su Englezi zlo, da su oni nasi neprijatelji i da nas vekovima unistavaju. Kao da bi Englezima bili potrebni vekovi da nas uniste...
    Naprotiv, zastitili su nas i pomogli nam mnogo puta, za razliku od onih za koje vecina Srba smatra da su nam bili i ostali prijatelji.

    Englezi su mozda jedini narod Evrope koji nikada nije pokusavao da imitira druge, nije se ugledao na druge, uvek su gledali kako da ocuvaju svoj nacin zivota.
    I uspeli su.
    Mali narod, mala drzava, okruzena neprijateljima, uspela da se uzdigne na nivo svetske velesile. I dalje im to ne oprastaju stari neprijatelji.
     (., 11. april 2020 07:49)

    # Link komentara

  4. @Sasa ZH
    Da, zaista steta. Ipak, kao i svi, oni gledaju svoj interes. Stali su na stranu onih koji ih slepo slusaju, sto je mnogo prakticnije nego da trose decenije na promenu mentalnog sklopa naroda koji je ubedjen da su oni najvece zlo na planeti.
     (., 11. april 2020 07:39)

    # Link komentara

  5. @Bojan
    Da, zanemaruje se znacaj Henrija za formiranje Engleske kao evropske i svetske velesile. On je stvorio temelje za to. Elizabetu je on itekako vaspitavao, kao i svu svoju decu. Cinjenica je da je na Elizabetu on i ostavio ogroman uticaj, sto se ogleda u i njenom odnosu prema religiji. Naravno, bio je ogroman pritisak da dobije sina, ali on je bio savrseno svestan kakvog je sina dobio i znao je da postoji realna mogucnost da Engleskom ipak vlada njegova cerka. To je sve vidljivo i jasno kada se detaljnije pogleda kraljevska dokumentacija iz tog perioda, kao i zapisi o kraljevom odnosu prema svojoj deci. Elizabeta je npr. imala skolovanje kakve princeze tog vremena nisu imale. Njoj je Henri obezbedio ucitelje VOJNE TAKTIKE, sto je bilo neobicno i jasan znak da je kralj realno sagledavao opcije nasledjivanja trona. En Bolen je u sustini bila samo jedna u nizu devojaka iz evropskih plemickih kuca koje su uspele da obave svoj glavni zadatak i udaju se za vladara. Ipak, nije odigrala dobro do kraja jer je upropastila i sebe i svoju porodicu.
     (., 11. april 2020 07:37)

    # Link komentara

  6. @hm

    Tvoje razbacivanje brojevima je zaista neverovatno, ispada da je Nemanja pobio više ljudi nego što je tadašnja Srbija imala stanovnika. A ti i tebi slični bi mogli već jednom da naučite da nikakvog spaljivanja bogumila nije bilo, već se reč paliti, koja se spominje u izvorima, odnosi na njihova naselja. Dovoljan dokaz za to je činjenica da je njihovom vođi samo odsečen jezik i da je potom proteran. Radilo se prvenstveno o paljenju kuća, sakaćenju i proterivanju. Može se reći da je bio i previse blag, s obzirom kako su jeretici prolazili u drugim zemljama. Ropstvo, koje često spominješ u svom komentaru, nije imalo nikakvu bitnu ulogu u srednjovekovnoj Srbiji. Otroka, koji su imali položaj sličan robovima, je bilo veoma malo. Ropstvo je bilo rasprostranjeno u gradovima na Jadranu, gde su prodavali kao robove pravoslavce i pripadnike Crkve bosanske. Tvrtko se krunisao za kralja Srba, tako da ne vidim kakav je to formalno-pravni nestanak. Ali bitno je faktičko stanje na terenu, jer je isto tako mađarski kralj među mnogobrojnim titulama nosio i titulu kralja Raške pa nikakava korist od toga. Knez Lazar nije bio turski vazal, već se borio protiv Turaka i porazio ih u nekoliko bitaka pre Kosovske bitke, biće da si mislio na Marka Mrnjavčevića. Srbi su sarađivali sa Turcima zato što su morali, a odnosi sa Mađarima su bili loši jer su bili opterećeni međusobnim ratovima i viševekovnim neprijateljstvom između pravoslavaca i katolika.

    Molim da mi se objavi komentar.
    (nemanja, 11. april 2020 05:39)

    # Link komentara

  7. (hm, 10. april 2020 13:07)

    Naravno da su bili velikani, vecina od njih. Naravno da nisu bili sveci, jasno je da je to produkt interesnih veza izmedju crkve i vlastele. Ipak, crkva je bila glavni stozer u ocuvanju identiteta i svesti srpskog naroda za vreme Turaka. Od nje sasvim dovoljno. Pricamo o vladarima koji su okruzeni zemljama koje hoce da te pokore, a ti treba da ponasas kao ovca pred klanje. Surova borba za opstanak je zahtevala najsnaznije, najsposobnije, spremne na sve i tu nema mesta nikakvom moralisanju. Takav je bio slucaj u citavoj Evropi i svetu.

    Kao sto pojedinci banalizuju englesku istoriju i vladare, tako i ti banalizujes nasu sa tom kontinuiranom antisrpskom retorikom koju ovde godinama iznosis, s tim sto je tvoj slucaj ipak daleko gori. Tipican relikt titoisticko-jugoslovenske epohe.
    (b92 najbolji, 11. april 2020 01:15)

    # Link komentara

  8. @"Ma da! Nemanjići su bili cvećke. Naročito Milutin koji se ženio samo četiri puta. Na kraju onim detetom Simonidom."

    Za ovo stvarno nisam znao. Ali je tako. A SPC ćuti da je ktitor Studenice bio pedofil.

    Fuj! Sa detetom.

    Molim da se komentar objavi. Svi Srbi, vernici ili ne, treba da znaju.
    (Dobro Informisan, 10. april 2020 18:18)

    # Link komentara

  9. @Belmont
    Evo malo o nekim velikanima srpske istorije, da vidimo hoce li ti se zgaditi.
    Stefan Nemanja, covek koji je za sobom ostavljao samo rusevine i smrt. Poznat po tome sto je pobio na stotine hiljada bogumila (u ono vreme!), spaljivao ih na lomaci jer mu se nije svidelo njihovo propovedanje jednakosti medju ljudima. Takodje poznat po masakru prilikom osvajanja Duklje, u kojoj je inace rodjen. Prilikom osvajanja Duklje Stefan Nemanja spalio je do temelja svaki grad, osim Kotora, koji je bio isuvise mocan i bogat za tako nesto. Dakle, do temelja spalio cak i grad u kojem je rodjen. Trgovao robljem. Proglasen za sveca SPC...
    Stefan Prvovencani - uzeo presto bratu i ratovao protiv njega, krunu primio od Pape, zatim prodao veru za veceru, jer je Vizantija bila jaka i presao u pravoslavlje. Pobio ogroman broj bogumila, takodje ih spaljivao na lomaci. Trgovao robljem. Proglasen za sveca SPC.
    Kralj Milutin - veliki vernik, zenio se 4 puta (sta oni bese kaze Crkva o razvodu?).
    Na kraju ozenio devojcicu staru 8 godina, da mu rodi sina koji bi imao vizantijsku krv. Ratovao protiv rodjenog brata i sina. Trgovao robljem. Proglasen za sveca SPC.
    Stefan Decanski - ratovao protiv rodjenog oca. Posle smrti oca, ratovao protiv brata. Zverski mucio brata, pre nego sto ga je ubio. Zatim naredio da mu od lobanje tog brata naprave casu (pehar) iz kojeg je pio vino. Trgovao robljem. Takodje se vise puta zenio. Proglasen za sveca SPC.
    Car Dusan - zbacio sa vlasti rodjenog oca i ubio ga. Napao skoro svaku drzavu sa kojom se granicila tadasnja Srbija. Ratovao protiv centra Pravoslavlja (Vizantija i Carigrad). Udao cerku za osmanskog (turskog) sultana. Kasnije SPC neuspesno pokusala da tu cerku izbrize iz istorije (ostale srpske freske, kao i grcki, turski i bugarski zapisi o njoj). Mimo pravila pravoslavne vere proglasio se za cara i tako navukao anatemu (prokletstvo) carigradskog Patrijarha. Odgovoran sa smrt vise stotina hiljada ljudi tokom svojih osvajanja. Ponudio se Papi da primi katolicku veru u zamenu za Papinu podrsku.Trgovao robljem. Nije proglasen za sveca SPC jer je to bio uslov za skidanje anateme sa srpskog naroda.
    Knez Lazar - od sina obicnog pisara na Dusanovom dvoru, Lazar je postao najmocniji velikas u Srbiji, dok su dva poslednja srpska cara (Dusan i Uros) umrli od trovanja. Sa obojicom su Lazar i njegov otac imali bliske kontakte. Pobegao iz bitke u kojoj se car Uros na Kosovu borio protiv Vukasina Mrnjavcevica.
    Izdao kralja Vukasina Mrnjavcevica i despoga Ugljesu i odbio da se pridruzi njihovom pohodu protiv Turaka. Umesto toga, ratovao protiv Srba, prvenstveno protiv Altomanovica, koji je jedini srpski velikas koji je imao krvi Nemanjica.
    Odbio da prihvati volju cara Urosa i posle njegove smrti za legitimnog vladara Srbije prizna mladog kralja Marka Mrnjavcevica (kraljevic Marko).
    Bio turski vazal i slao trupe da Muratu pomazu u ratovima, o cemu postoji bezbroj pisanih dokaza u turskoj i grckoj istoriji. Zato i nije ucestvovao u bici na Marici.
    Za vrhovnog vladara Srbije priznao bosanskog kralja Tvrtka, cime je Srbija formalno pravno prestala da postoji kao nezavisna drzava.
    Izgubio rat od Osmanlija. Trgovao robljem. Proglasen za sveca SPC.
    Stefan Lazarevic (despot Stefan) - Bio turski vazal. Udao sestru za turskog sultana. Ratovao protiv KRSTASA, koji su dosli da oteraju Turke s Balkana.
    Hriscanin ratovao na strani muslimana u borbi protiv hriscana. Trgovao robljem. Proglasen za sveca SPC.
    Djuradj Brankovic - udao cerku za turskog sultana. Ubijao krstase koji su dosli da oslobadjaju Srbiju i Balkan od Osmanlija. Ubio na hiljade svojih sunarodnika dok su mu gradili Smederevo. JEDINI hriscanski vladar koji je poslao pomoc Osmanlijama pri zauzimanju centra pravoslavlja, Carivrada. Poslao inzenjere, vojnike i novac. Trgovao robljem. Proglasen za sveca SPC.
    Proglasen za sveca SPC.
    Toliko za sada. Ovde sam obuhvatio one najuspesnije, svece i moralne gromade.
    Jesi ponosan na srpske vladare i istoriju?
     (hm, 10. april 2020 13:07)

    # Link komentara

  10. Najmanje sto mozes da ucinis je da cutis i ne vredjas istoriju koju bi samo pozeleo da tvoj narod ima. Ali nema!
    (., 10. april 2020 10:24)

    Svaka cast na komentaru, uvek mi dodje to da napisem kad ovde krene pljuvacina po Englezima. Dodacu ovo. Bio sam u skoro celoj Evropi i nigde nisam sreo tako ljubazan narod kao sto su Englezi. U Londonu su prilazili da me pitaju da li mi treba pomoc kad vide da gledam u mapu. Na severu sam bio u par gradova gde svi do jednog pozdravljaju vozaca autobusa, kad ulaze i izlaze. Od akademskog sveta do obicnih radnika, samo susretljivost i srdacnost, i to ljudi koje ranije nisam nikad video. Divna zemlja i divni ljudi!
     (?, 10. april 2020 12:36)

    # Link komentara

  11. "Da ti nije bilo Engleza pre 100+ godina, Nemci bi ti istrebili pretke.
    (., 10. april 2020 10:24) "

    Ovo je potpuno tacno i za prvi i za drugi svetski rat. Steta sto su imali onako ogavnu ulogu u bombardovanju i sto iz nekog razloga podrzavaju laznu narko-drzavu na jugu Srbije.
    Mnogo jaka nacija, sa jedinstvenom istorijom i dostignucima. Zato ih toliko ne vole oni preko kanala, cisti kompleks.
    (Sasa ZH, 10. april 2020 12:23)

    # Link komentara

  12. (., 10. april 2020 10:30)
    to je ono baš moderno feminazi stanovište "debeli Henry" a "En Bolen carica", ali ipak ga ti malo guraš na drugu stranu.
    Činjenica je da je Henri bio pod velikim pritiskom da dobije sina i da je to povuklo dosta istorijskih posledica. En Bolen je bila politički igrač i na kraju se preigrala. Ali opet, da je umela da igra igru, umela je i došla je do samog vrha.

    Nisam siguran koliko je Henri vaspitavao svoje ćerke uopšte (i kraljevi generalno), činjenica je da su bile tu i činjenica je da su žene bile mnogo značajnije u istoriji nego što to priznaje i zvanična istorija i feministkinje, ali zasigurno je Elizabeta učila ponešto od oca. I da, Henri je prilično nefer zapostavljen kao veliki vladar jer se potencira priča o 6 žena i odvajanje od katoličanstva, bilo koja lista od najvećih 5 engleskih vladara koja ne sadrži Henrija osmog je falična.
    (Bojan, 10. april 2020 11:39)

    # Link komentara

  13. Bila mu je omiljena zato sto nije pozivela dovoljno dugo da ga smori :3
    (Sabre, 10. april 2020 10:36)

    # Link komentara

  14. @Tanja
    En Bolen je bila "prava kraljica" jer je o njoj snimljena serija, inace ne bi ni znala za nju. Ona je rodila Elizabetu, koju je vaspitavao "debeli" Henri.
    Zahvaljujuci tome sto ju je on vaspitavao tako da moze da preuzme tron ako zatreba, ona i jeste bila sposobna da vlada i uzdigne zemlju na nivo svetske velesile. Jer, taj "debeli Henri" je ostavio snaznu drzavu, uprkos sukobima sa najvecim silama tog vremena, ukljucujuci Vatikan, a decu je vaspitavao tako da drzavu ucine jos jacom. Zahvaljujuci njemu, Engleska je postala svetska supersila. On je postavio temelje. A En Bolen je istorijski nebitan lik, nije imala nikakav udeo u vaspitavanju buduce kraljice, bila je cak nesposobna da sacuva sopstvenu glavu.
     (., 10. april 2020 10:30)

    # Link komentara

  15. @Belmont
    Gade se onima koji su iskompleksirani i nauceni da mrze ceo svet, narocito uspesnije od sebe.
    Ako zaista procitas englesku istoriju, videces da se radi o malom narodu koji je zahvaljujuci iskljucivo svojim sposobnostima dosao do toga da vlada svetom!
    Englezi su uvek bili izuzetak u Evropi, uvek napadani. Konstantno pod napadima najvecih sila, Francuske, Spanije, pre toga Vikinga... uspeli su da izadju kao pobednici. Vekovima bili u sukobu s Vatikanom, koji je protiv njih angazovao svoje poltrone, prvenstveno Spance i Francuze, pa su i iz tog izasli kao pobednici.
    Poslednja uspesna invazija na Englesku desila se pre vise od 1 000 godina.
    Ponavljam, od malog naroda, za samo nekoliko vekova, postali su narod koji vlada svetom! I danas, kao relativno mali narod, koji je izgubio imperiju, oni su jedna od najvecih ekonomskih, vojnih, politickih i kulturnih sila sveta. Posle SAD-a, Englezi su najuticajnija drzava sveta, vojna su velesila, sesta ekonomska sila planete, a o kulturnom uticaju je suvisno govoriti.
    U vreme svoje najvece moci pokrenuli su svetsku industrijsku revoluciju, zabranili trgovinu robovima, uticali na ostvarivanje jednakih prava svih slojeva drustva.
    Mrze ih mali, iskompleksirani narodi, oni koji ne znaju da prihvate svoje mane i priznaju svoje greske, pa za njih krive Engleze.
    Da ti nije bilo Engleza pre 100+ godina, Nemci bi ti istrebili pretke.
    Najmanje sto mozes da ucinis je da cutis i ne vredjas istoriju koju bi samo pozeleo da tvoj narod ima. Ali nema!
     (., 10. april 2020 10:24)

    # Link komentara

  16. Edvard I je umro kada je imao 15 godina, već je tada bio kralj. Kažu da je Henri VIII bio izuzetno lep i zgodan muškarac, pri tom i vrlo uspešan vojskovodja. Posle Edvarda, presto je nasledila njegova ćerka iz prvog braka sa španskom princezom, Meri Tjudor, i ona je pokušala da vrati katoličanstvo. U istoriji poznata kao bloody Meri. Posle nje je došla Elizabeta I, vrlo uspešna vladarka, i jako nesrećna žena i ćerka. Na tronu je nasledio je sin Meri Stjuart, njene rivalke koju je skratila za glavu. Inače, bile su rodjake, a Elizabet je sama proglasila Džejmsa Stjuarta svojim naslednikom.
    (Cica, 10. april 2020 10:15)

    # Link komentara

  17. Igre prestola
     (Desa, 10. april 2020 09:01)

    # Link komentara

  18. @Џонац
    Njihove se kraljevske dinastije prate stotinama godina unazad(zapravo hiljadu). Jos tada su zapisivali sta se desava ,za buduce generacije da znaju. Nase dve nove kraljevske loze trajale su svega 150 godina.Za period Nemanjica nema toliko informacija. Znaci dok su nasi jeli viljuskom -boc,oni su jeli prstima i piskarali svoja zitija.
     (tatatatira, 10. april 2020 08:10)

    # Link komentara

  19. Умрла је на време.Хенри 8. би кад тад што се и показало,
    кренуо на неку од дворских дама.Па би и "вољена и никад
    прежаљена",Џејн Сејмур завршила код џелата.
    (a, 10. april 2020 07:59)

    # Link komentara

  20. englezi imaju dobru muziku, komedije i filmove.
    ali sto se vise cita o engleskoj istoriji sve ti se vise gade.
    (Belmont, 9. april 2020 22:52)

    Ma da! Nemanjići su bili cvećke. Naročito Milutin koji se ženio samo četiri puta. Na kraju onim detetom Simonidom.
    (verba volant, 10. april 2020 06:22)

    # Link komentara

  21. @Џонац Mozda bi cuo nesto sto ti se ne bi svidelo, a i vecoj populaciji koja veruje u bajke i mitove...
     (Mrki pogled, 10. april 2020 06:16)

    # Link komentara

  22. englezi imaju dobru muziku, komedije i filmove.
    ali sto se vise cita o engleskoj istoriji sve ti se vise gade.
    (Belmont, 9. april 2020 22:52)
    Procitaj malo o nasim vladarima, zgadice ti se sopstven narod, ako vec nije.
    (Aca, 10. april 2020 00:56)

    # Link komentara

  23. englezi imaju dobru muziku, komedije i filmove.
    ali sto se vise cita o engleskoj istoriji sve ti se vise gade.
    (Belmont, 9. april 2020 22:52)

    # Link komentara

  24. Pa generalno muški se nisu mnogo izmenili od tada. Ona mu je bila krotka i rodila mu muškog naslednika, mada bolešljivog i slabašnog, kao što je bila i sama. Prava kraljica bila je ipak En Bolen, inteligentna, jake volje, sposobna. I rodila je pravog, snažnog naslednika prestola, Elizabetu I, koja je Englesku uvela u zlatno doba. A debeli Henri se okretao u grobu verovatno.
    (Tanja, 9. april 2020 22:48)

    # Link komentara

  25. Tačnije, rodila mu je jedinog muškog naslednika. Mada ni to nije potpuno tačno, s obzirom da je dobio sina sa prvom ženom koji je poživeo svega nekoliko nedelja. Ironična g je njegova opsesivna želja za sinom, kad će daleko veći trag u istoriji Engleske ostaviti njegove ćerke, Meri Tjudor velika Elizabeta I. Vole Englezi svoje kraljice, Viktorija, Elizabeta II evo još se drži.
     (Ka, 9. april 2020 22:36)

    # Link komentara

  26. Било би лијепо када бисте писали о нашим краљевима и краљицама и њиховим животима.
     (Џонац, 9. april 2020 22:24)

    # Link komentara